07 February 2013

තමාට තම මිස අන්සරණක් නැත

                             ප ජීවිතය ගතකරන කාල සිමාව තුල නොයෙක් චරිත මුණගැසෙනවා "නානාත්ත කායා නානාත්ත සඤ්ඤා" මෙම වදන හි අර්ථය පසක් කරදෙන මිනිසුන් ඔබටහමුවී ඇත,හිතෙන්න පුළුවන් අමුතු ම්නිහෙක් ආදී කියන අවස්ථා ඇසෙන්නට දකින්නට ඇත,මා පුද්ගලිකව සිතන පතන ආකාරයට තවකෙකුගේ සිතිවිලි ක්‍රියාකාරකම් තමා හා සමාන ලෙස බලාපොරොත්තුවීම ගැටළු මතුවීමකට මුලය, ඒ ඒ මිනිසා කලාවූ කර්මයන් මත පදනම්වූ චරිතයක් ඔවුනට ලැබෙ තව දෙයක් කර්මය කෙසෙය් වුවත් විචාරශීලී මනසින් යුක්තනම් තම දිවියට නිසිමග පෙන්විය හැකිය,එම නිසා එයට " තමාට තම මිස අන්සරණක් නැත " ලෙසින් ද  "  අත්තාහි අත්ත නො නාතෝ  කොහි නාතෝ පරෝසියා " ලෙසින් ධම්මපදයේ දක්වා ඇත,අපි බුධාගමිකයන් ලෙස ඉපිද නිකම්ම බුධාගමිකයකු ලෙස මැරෙනවට වඩා බුධාගමිකයකු ලෙස ජීවත් වී මියැදෙන එක වටිනවා,කෙසෙය් වුවත් තොල්ලඹුර ශ්‍රී පුෂ්පාරාම විහාරාධිපති යක්කලමුල්ල ශාසනාරක්‍ෂක මණ්ඩලයේ ලේඛකාධිකාරී උඩුමලගල ශ්‍රී ආදිච්ච වංස පරිවේනාධිපති ශාස්ත්‍රපති පලල්ලේ සරණජෝති හාමුදුරුවන් කල ලිපිය මහසෝන් පත්ඉවුරට උපුටා දක්වන අත‍ර ඒ අසිරිමත් භාග්‍යවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ දෙසුවේ ජෝති ජෝති පරායණ ජීවිතයයි. එනම් ආලෝකයෙන් ආලෝකය කරා ගමන් ගන්නා ජීවිතයයි. ඒ සඳහා අපි අපේ වැරැදි අඩු පාඩු හොඳින් විමසා බලා සකසා ගන්නට වීර්ය කරමු.

                    ආරභථ, නික්ඛමථ, ආරම්භ කරන්න, නික්මෙන්න, මොනවද ආරම්භ කළ යුත්තේ? හොඳ වැඩ වෙයි. නික්මිය යුත්තේ වරදින්, අකුසලයෙන්, යුඤ්ජථ බුද්ධ සාසනෙ යෙදිය යුත්තේ බුද්ධ ශාසන යෙහි ය. සීල සමාධි ප්‍රඥා යන ත්‍රිවිධ ශික්‍ෂාවෙහි ය. ලියලන බට පඳුරක් මෙන්, කෙලෙසුන් වැඩෙන බැවින් ඤාණවන්ත මිනිසා ඇතෙකු බට පඳුර යම් සේ විනාශ කරනසේ කාමච්ඡන්දාදි නිවරණ ධර්ම විනාශ කරයි.එවිට සැපය සතුට ඇති වෙයි. එසේ නොවන්නේ නම් ගොදුරු සොයන සතෙකු මෙන් ඇස් කන්, නාසාදිය පිනවන්නට ගිය විට සසර දුක ඇතිවෙයි. කාමච්ඡන්දය යනු ඇස් කන් නාසාදී ඉඳුරන් පිනවීමයි. කාම සම්පත් විඳීම කාම ලෝක වල ස්වභාවයයි. ව්‍යාපාදය යනු ක්‍රෝධයයි. වෛරී සිතිවිලි නටන උණු වතුර භාජනයකට උපමා කර ඇත. වෛරය ක්‍රෝධය සන්සිඳුවන්නට මෛත්‍රීය පුහුණු කළ යුතු ය. එය විශාල සුවයක් ශාන්තියක් ගෙන දෙයි.
 සුඛි භවෙය්‍යං නිද්දුඛො අහං නීචචං අහං විය 
                                                       යන්නෙන් විස්තර කරන අයුරු තමන්ට තම හිතවතුන්ට අහිතවතුන්ට මුළු විශ්ව ධාතුවටම මෛත්‍රීය පැතිරවිය යුතු ය. එමඟින් ලෝක සාමයට පවා මඟ පෑදෙයි. තීන මිද්ධ ගතේසිතේ ඇතිවන්නා වූ මැලි බවයි. මැලි බව නිවනට බාධාවකි.

 උද්දච්ච කුක්කුච්ච යනු සිතේ ඇති වන නොසන්සුන් බව සහ විපිළිසර බවයි. සිත ගොඩ දමන ලද මාළුවකු මෙන් නොසන්සුන් වන අතර විපිළිසර බව යනු තමාට පිනක් දහමක් කර ගත නොහැකි වූවායැයි ඇති වන කනස්සල්ලකි. විචිකිච්ඡාව යනු සැකයයි. එය ලෞකික ජීවිතය පවා අසාර්ථක කරන්නට හේතු වන අතර බුද්ධාදි අට තැන සැකය ඇති වීම සසර දුක ඇති කරවයි.
                                                                                   භාග්‍යවත් බුදුන් වහන්සේ දවසක් බමුණෙක් තමාගේ දියණිගේ මංගල උත්සවයේ දී කවුරුවත් නොපළඳ වන ලද මල් මාලාවක් තම දියණියට පළඳවන්නට අදහස් කොට මල් සොය සොයා ගයේය. මල් කඩා ගෙන විත් බැමිණියට සහ දියණියට දුන් පසු ඔවුන් එය අසවල් උත්සවයට ගත්තා ආදී වශයෙන් කියයි. බමුණා තවත් මල් සොය සොයා යන විට කපටි බමුණෙකු මුණ ගැසුණා ඔහුට මේ අදහස කී විට මේ බමුණා අමාරුවේ දමන්න තීරණය කළා. ජේතවනාරාමය අසලින් නර්මදා ගඟ ගලා බසිනව ඒ අසළ අට්ටික්කා උයනක් තිබෙනවා. එහි අට්ටික්කා මල් තිබෙනවා එය කිසිවෙක් පළඳවා නැති නිසා ඔබට හොඳයැයි ප්‍රකාශ කළා. 

                                      එයට සතුටු වූ බමුණා එම අට්ටික්කා උයනට ගොස් අට්ටික්කා මල් සොයන්නට පටන් ගත්තා.නමුත් අට්ටික්කා මල් සොයන්න ඔහුට බැරි වූහ. අට්ටික්කා ගෙඩි තිබේනම් අට්ටික්කා මල් නැති විය නොහැකියි මල් පිපෙන තුරා මෙහි සිටිනවා යැයි සිතා උයනේ බිම දිග ඇදුණා.මෙහි වැඩ සිටි යෝගාචාර්යයන් වහන්සේ නමක් පැමිණ මේ බමුණාගෙන් ඒ පිළිබඳව විමසූ විට කීවේ අට්ටික්කා මල් සොයන බවයි. බමුණ ඔබට කදාවත් අට්ටික්කා මල් සොයන්න ලැබෙන්නේ නැහ. කවුරු හරි ඔබ රවටා තිබෙනවා. ඒ අවස්ථාවේ බුදුන් වහන්සේ මෙය දැක විශේෂ දේශනාවක් කළහ.
                                  
                            එනම් ධර්මය ඥානවන්තයන්ට බවක් නීවරණ දුරු කර ලීම සඳහා වීර්ය කළ යුතු බවත් පැහැදිලි කළහ.එමෙන්ම කාමච්ඡන්දාදී කෙලෙසුන් ඇතෙකු බට පදුරු විනාශ කරන්නාක් මෙන් විනාශ කළ යුතු ය. උරග සතුන්ට තම පරණ හැව ඉවත් කරන්නට එහි පිළිකුල් බවක්, ආධාරකයෙකුත් වීර්යයකුත් තිබිය යුතු මෙන් අපට ද මේ සසර දුකින් මිදීමට අපේ ජීවිතය පිළිබඳ කල කිරීමක් ඉන් මිදීමට ශීල සමාධි ප්‍රඥා යන ත්‍රිවිධ ශික්‍ෂාවෙහි හික්මීමක් ඒ සඳහා වීර්යයත් තිබිය යුතු වේ.එවිට සියලු කෙලෙසුන්ගෙන් මිදී සසර දුකින් මිදී නිවන් සුවයෙන් සැනසෙන්නට හැකි වනු ඇත.එමෙන්ම ලෞකික ජීවිතය ද සාර්ථක කර ගැනීම සඳහා මෙම ධර්ම අනුගමනය කිරීම උපකාර වේ. ඔබ සැමට ධර්මයේ අනන්ත ගුණ බලයෙන් සැපත සතුට සැනසීම නිවන ළඟ වේවා.ඔබ සැමට උතුම් වූ ත්‍රිවිධ රත්නයේ ආශිර්වාදයෙන් සැපතක්ම වේවා.

මාසය තුල සිත්ගත් ලිපි