තිලෝගුරු බුදුරජාණන් වහන්සේට පුර්වයේ කරනලද කර්ම 12ක් බුදුවූ පසුද විපාක දුන් බව,එක්තරා දිනක හිමාලයේ අනෝතත විල අසලදී 500ක් හික්ෂුන් හමුවෙ වදාළ සේක.පුබ්බ කම්ම පිලෝතික අපදානයට අනුව එය මෙසේය,
1.සුන්දරී පරිබ්බාජිකාව විහාරයට එනයන ගමන හේතුවන් විශාල අපවාදයක් ගොඩනැගින, මීට හේතුව නම් පෙර මුනලීදුර්තකව සිටියදී සරබූ නම් පසෙ බුදුරජුන්ට කල දෝෂාරෝපණය විය
2.පෙර ලොවපහල වූ සබ්බාබිබු නම් බුදුරජුන්ගෙය් නන්ද නම් ශ්රාවකයන් වහන්සේට කාමබෝගියා ලෙසින් දොස්නැගීම තුලින් සරාසංකෙය්ය කල්පලක්ෂයට පෙරකළ කර්මය බුදුවූ පසු මෙසෙ විපාක දුනි,බඩදරු අම්ම කෙනෙකු ලෙසින් පැමිණි චිංචිමානවිකාව හේතුකොට මහත් අපවදයකට ලක්විය,
3. පසු කලෙක සුන්දරී පරිබ්බාජිකාව මරා මල් අසුන ලග වලලා බුදුරජුන් ඇයව දුෂණය කොට මරා සගවන ලද්දෙය් යයි දැඩි දෝෂාරෝපණයක් පැන නැංවීය,එය සති 7 වනතුරු පැවති පසුව සත්යය එළිවිය,පෙර බවයේ භීම නම් සෘෂින් වහන්සේට බැණ වැදීම හේතු විය,
4.වස්තු තණ්හාවෙන් බෝසතාණන් වහන්සේ තම සොහොයුරා කන්දකින් පහලට තල්ලුකර ගලක් ද පෙරලා මරා දැමුවේය,මීට සසරෙය් බොහෝ දුක්විද අවසනයෙ
බුදුවූ පසු දෙව්දත්තෙර ගල්පෙරළු පසු ගල් පොත්තක් වැදී තුවාල විය,
5.බෝසතුන් දිනක් කුඩා ලමයකුව සිටියදී පසේ බුදු කෙනෙකු දැක ගලකින් ගැසිය,මෙයට විපාකය බුදුවූ පසුවත් බුදුරජාණන් වහන්සේගෙ ජීවිතය නැසීමට දෙව්දත්තෙර දුනුවායන් යෙදවිය බව දත යුතුය,
6.පෙර බවයක බෝසතුන් ඇත්ගොව්වකු ලෙස සිටියදී පසේ බුදු කෙනෙකු දැක දුෂිත සිතින් මැරීම සදහා ඇතා මෙහෙය වීය එය සාර්ථක නොවිය,පහත් සිතින්
කල කර්මය නිසා බුදුවූ පසු මත් වූ නාලාගිරි ඇතුන් පැමිණෙන්නට හේතුවිය,
7.දෙව්දත්තෙර පෙරළු ගල් තුලින් ගල්පතුරක් විත් ස්රිපතුලෙ වැදී මාපටගිල්ල තැලී ලේ කැටිගැසින පසුව ජීවක තුමා එය සුවපත් කළේය,මෙසෙ ශ්රීපතුල පලන්නට සිදුවුයේ,පෙරබවයේ ප්රුතුවිශ්වර රජාව සිටියදී මිනිසකු මරවන ලද පවිනි,
8.තිලෝගුරු බුදුරජාණන් වහන්සේට තිබු සුව නොවන හිසරදයට හේතුවනම් පෙර කෙවුල් පවුලක ඉපිද තම ඥාතින් බොහෝ මාළුන් ගොඩ දා තිබෙන දැක සතුටු සිනා පල කෙරීම නිසා විය,
9. තිලෝගුරු බුදුරජාණන් වහන්සේට දොළොස්වන වස්කාලයේ දී දානය නොලැබී ගොස් අශ්වයන්ට දෙන යවහාල් වලද ජීවත් වන්නට සිදුවිය, හේතුව නම් පුස්ස බුදුරජාණන් වහන්සේට " ඔබවහන්සෙ මෙය ප්රනීත ඇල්හාල් වලදනාවට වඩා යවහාල් වැලදුවනම්" ලෙස දොස් නැගීමෙ විපාකය විය,
10.තථාගතයන් වහන්සේට සුවනොවන කොන්දේ හි අබාදයක් තිබිණි මෙය දර්ම දේශනා කරන අතරතුර පැන නැංවුන විට දී සැරියුත් හිමිට එය පවරා විවේක ගන්නට වඩින බව සදහන්වෙ,හේතුවනම් පෙර බවයේ මල්ලව පොර යොදයකුව සිටි අවදියේ විරුද්දවාදීන්ව පැමිණි විට ඔවුන් ගෙය් කොන්ද කැඩුව නිසාවෙනි,
11.බුදුරජුනට වැළදුන "ලොබිත පක්කන්දිකා" ( ලේ අතීසාරය) රෝගය හේතුවනම් පෙර බවයේ වෙදමහතකුව සිටියදී සිටුවරයකුට බෙහෙත් කර නියමිත මුදල් නොගෙවූ නිසා විරේක බෙහෙත් දී පසුව නියමිත මුදල් ලැබුපසු සුව කළේය,
12.බුදු වීමට සය අවුරුද්දක් දුක්විදීමට සිදුවුයේ පෙර ආත්මයේ ජෝතිපාල නම් මානවකය ලෙස සිටියදී ගටිකර බමුණා සමගින් කාශ්යප බුදුන්ට දොස්කීමෙ විපාකය විය,
පින්වත් ඔබලා පසුතැවිලි වන්නට සිදුවන දැ කිරීමෙන් වලකින්න,කල කීදේවල් මරණින්පසුවත් බුදුවූ පසු විපාක දෙන ආකාරය මෙසේ නම්,ඔබ අප මෙය ලැබූ ජීවිතය කෙසෙය් ජීවත් විය යුතු වන්නෙද? බුදුන් සැමබලයකින් ඉහල තලයේ සිටිවිට මෙසෙ වුනි නම් පෘතග්ජන අප ගැන කවර කතා ද.. එය එසෙය් වුවත් යහපත් ජීවිතයක් ගත කරන්න සියලු දෙනාට තුනුරුවන් සරණයි...!
1.සුන්දරී පරිබ්බාජිකාව විහාරයට එනයන ගමන හේතුවන් විශාල අපවාදයක් ගොඩනැගින, මීට හේතුව නම් පෙර මුනලීදුර්තකව සිටියදී සරබූ නම් පසෙ බුදුරජුන්ට කල දෝෂාරෝපණය විය
2.පෙර ලොවපහල වූ සබ්බාබිබු නම් බුදුරජුන්ගෙය් නන්ද නම් ශ්රාවකයන් වහන්සේට කාමබෝගියා ලෙසින් දොස්නැගීම තුලින් සරාසංකෙය්ය කල්පලක්ෂයට පෙරකළ කර්මය බුදුවූ පසු මෙසෙ විපාක දුනි,බඩදරු අම්ම කෙනෙකු ලෙසින් පැමිණි චිංචිමානවිකාව හේතුකොට මහත් අපවදයකට ලක්විය,
3. පසු කලෙක සුන්දරී පරිබ්බාජිකාව මරා මල් අසුන ලග වලලා බුදුරජුන් ඇයව දුෂණය කොට මරා සගවන ලද්දෙය් යයි දැඩි දෝෂාරෝපණයක් පැන නැංවීය,එය සති 7 වනතුරු පැවති පසුව සත්යය එළිවිය,පෙර බවයේ භීම නම් සෘෂින් වහන්සේට බැණ වැදීම හේතු විය,
4.වස්තු තණ්හාවෙන් බෝසතාණන් වහන්සේ තම සොහොයුරා කන්දකින් පහලට තල්ලුකර ගලක් ද පෙරලා මරා දැමුවේය,මීට සසරෙය් බොහෝ දුක්විද අවසනයෙ
බුදුවූ පසු දෙව්දත්තෙර ගල්පෙරළු පසු ගල් පොත්තක් වැදී තුවාල විය,
5.බෝසතුන් දිනක් කුඩා ලමයකුව සිටියදී පසේ බුදු කෙනෙකු දැක ගලකින් ගැසිය,මෙයට විපාකය බුදුවූ පසුවත් බුදුරජාණන් වහන්සේගෙ ජීවිතය නැසීමට දෙව්දත්තෙර දුනුවායන් යෙදවිය බව දත යුතුය,
6.පෙර බවයක බෝසතුන් ඇත්ගොව්වකු ලෙස සිටියදී පසේ බුදු කෙනෙකු දැක දුෂිත සිතින් මැරීම සදහා ඇතා මෙහෙය වීය එය සාර්ථක නොවිය,පහත් සිතින්
කල කර්මය නිසා බුදුවූ පසු මත් වූ නාලාගිරි ඇතුන් පැමිණෙන්නට හේතුවිය,
7.දෙව්දත්තෙර පෙරළු ගල් තුලින් ගල්පතුරක් විත් ස්රිපතුලෙ වැදී මාපටගිල්ල තැලී ලේ කැටිගැසින පසුව ජීවක තුමා එය සුවපත් කළේය,මෙසෙ ශ්රීපතුල පලන්නට සිදුවුයේ,පෙරබවයේ ප්රුතුවිශ්වර රජාව සිටියදී මිනිසකු මරවන ලද පවිනි,
8.තිලෝගුරු බුදුරජාණන් වහන්සේට තිබු සුව නොවන හිසරදයට හේතුවනම් පෙර කෙවුල් පවුලක ඉපිද තම ඥාතින් බොහෝ මාළුන් ගොඩ දා තිබෙන දැක සතුටු සිනා පල කෙරීම නිසා විය,
9. තිලෝගුරු බුදුරජාණන් වහන්සේට දොළොස්වන වස්කාලයේ දී දානය නොලැබී ගොස් අශ්වයන්ට දෙන යවහාල් වලද ජීවත් වන්නට සිදුවිය, හේතුව නම් පුස්ස බුදුරජාණන් වහන්සේට " ඔබවහන්සෙ මෙය ප්රනීත ඇල්හාල් වලදනාවට වඩා යවහාල් වැලදුවනම්" ලෙස දොස් නැගීමෙ විපාකය විය,
10.තථාගතයන් වහන්සේට සුවනොවන කොන්දේ හි අබාදයක් තිබිණි මෙය දර්ම දේශනා කරන අතරතුර පැන නැංවුන විට දී සැරියුත් හිමිට එය පවරා විවේක ගන්නට වඩින බව සදහන්වෙ,හේතුවනම් පෙර බවයේ මල්ලව පොර යොදයකුව සිටි අවදියේ විරුද්දවාදීන්ව පැමිණි විට ඔවුන් ගෙය් කොන්ද කැඩුව නිසාවෙනි,
11.බුදුරජුනට වැළදුන "ලොබිත පක්කන්දිකා" ( ලේ අතීසාරය) රෝගය හේතුවනම් පෙර බවයේ වෙදමහතකුව සිටියදී සිටුවරයකුට බෙහෙත් කර නියමිත මුදල් නොගෙවූ නිසා විරේක බෙහෙත් දී පසුව නියමිත මුදල් ලැබුපසු සුව කළේය,
12.බුදු වීමට සය අවුරුද්දක් දුක්විදීමට සිදුවුයේ පෙර ආත්මයේ ජෝතිපාල නම් මානවකය ලෙස සිටියදී ගටිකර බමුණා සමගින් කාශ්යප බුදුන්ට දොස්කීමෙ විපාකය විය,
පින්වත් ඔබලා පසුතැවිලි වන්නට සිදුවන දැ කිරීමෙන් වලකින්න,කල කීදේවල් මරණින්පසුවත් බුදුවූ පසු විපාක දෙන ආකාරය මෙසේ නම්,ඔබ අප මෙය ලැබූ ජීවිතය කෙසෙය් ජීවත් විය යුතු වන්නෙද? බුදුන් සැමබලයකින් ඉහල තලයේ සිටිවිට මෙසෙ වුනි නම් පෘතග්ජන අප ගැන කවර කතා ද.. එය එසෙය් වුවත් යහපත් ජීවිතයක් ගත කරන්න සියලු දෙනාට තුනුරුවන් සරණයි...!
No comments:
Post a Comment